Н.В. КОСМАКОВА
ВИКОРИСТАННЯ ЛІТЕРАТУРНИХ ДИКТАНТІВ ПІД ЧАС ПІДГОТОВКИ УЧНІВ ДО СКЛАДАННЯ ЗНО З УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ
Навчальний посібник для вчителів та учнів загальноосвітніх шкіл, гімназій, ліцеїв
ОДЕСА
2019
У збірнику наведено матеріали, які містять запитання, для поточного контролю знань, умінь та навичок учнів, які також можуть використовуватися для проведення тематичного оцінювання. Завдання створено відповідно до оновленої програми Міністерства освіти і науки України із української літератури для 10-11го класів, чинної з 2018/19 навчального року (рівень стандарту).
Укладач:
Космакова Наталія Володимирівна, учителька української мови та літератури вищої категорії, старший учитель Одеського навчально-виховного комплексу «Гімназія №2» Одеської міської ради Одеської області
Рецензенти:
Верготі Л.Т., учитель української мови та літератури вищої категорії, учитель-методист Чорноморської гімназії №1 Чорноморської міської ради Одеської області
Свінтковська С.А., завідувачка науково-методичної лабораторії української мови та літератури, зарубіжної літератури, мов і літератур національних меншин КЗВО «Одеська академія неперервної освіти Одеської обласної ради», відмінник освіти України, нагороджена Почесним знаком «Василь Сухомлинський», міжнародною Літературно-мистецькою премією імені Пантелеймона Куліша
Схвалено рішенням Вченої ради КЗВО «Одеська академія неперервної освіти Одеської обласної ради» від_________,
протокол №
ЗМІСТ
Вступ ……………………………………..........4
Літературний диктант як ефективний метод діагностики знань учнів .....................7
Класифікація літературних диктантів…………………………..................................9
Зразки літературних диктантів...........11
Висновки…………………………………….....................70
Конспект уроку з використанням літературних диктантів….................71
Список літератури……………………………………………….......87
- 4 -
ВСТУП
У системі роботи сучасного вчителя значне місце посідають інтерактивні методи й прийоми навчання, які спонукають школярів до творчої співпраці. Вони урізноманітнюють форми і методи навчання учнів.
Одна з найактуальніших вимог реформи сучасної освіти – компетентнісний підхід до викладання навчальних предметів, що нині активно запроваджує Міністерство освіти України. Такий підхід передбачає опанування вчителем методик компетентнісного навчання, розуміння сутності Нової української школи.
Українська література посідає особливе місце поміж шкільних дисциплін і є дієвим засобом у різнобічному розвитку особистості учнів, формуванню ключових компетентностей. Програма із української літератури спрямовує роботу вчителя на розвиток ключових компетентностей (уміння вчитися, спілкуватися державною та іноземними мовами, інформаційно-комунікаційної, соціальної, громадянської, загальнокультурної), а також на формування предметної літературної компетентності (комунікативної, емоційно-ціннісної, літературознавчої, загальнокультурної, компаративної та ін.). Тому завдання створено відповідно до оновленої програми Міністерства освіти і науки України із української літератури для 10-11го класів, чинної з 2018/19 навчального року (рівень стандарту).
У методичному посібнику наведено матеріали, які містять запитання для поточного контролю знань, умінь та навичок учнів, які також можуть використовуватися для проведення тематичного оцінювання.
Літературні диктанти – спосіб організації уважного і вдумливого читання твору.
Подані диктанти можна використовувати на уроках української літератури для формування читацької культури, критичного мислення учнів, навичок самостійного аналізу та аргументованого оцінювання прочитаного, а також для формування читацької компетентності: аналізувати прозові тексти; послуговуватися літературознавчими термінами; творчо-пошукові навички; висловлювати власне бачення порушених у творі проблем; використовувати міжпредметні зв’язки.
- 5 -
У методичному посібнику запропоновано літературні диктанти, призначені для контролю за рівнем знань і умінь в 10-11 класах. Дібраний матеріал відповідає чинній програмі, і має на меті урізноманітнити форми проведення перевірних робіт. Дана робота спрямована на розвиток творчих і комунікативних здібностей учнів, самостійного і критичного мислення. Використання літературних диктантів сприяє виробленню вміння компетентно і цілеспрямовано орієнтуватися і аналізувати зміст прочитаного, вміти визначати головне, тлумачити образи та символи; розвивати логічне мислення.
У посібнику реалізовані принципи самостійності, доступності, послідовності, системності.
Дібраний матеріал рекомендовано для застосування в практику роботи вчителям української літератури при проведені уроків, а також може прислужитися студентам під час проходження педагогічної практики, а також для одинадцятикласників у підготовці до зовнішнього незалежного оцінювання.
Завдання відкритої форми, які запропоновані в посібнику дають змогу під час підготовки до ЗНО закріпити, узагальнити та систематизувати набуті знання та звести їх до цілісної системи.
Викладання літератури – це специфічна галузь творчої педагогічної діяльності,яка спонукає викладача до нестандартного художнього мислення. Учитель літератури приречений на творчість, тому що, по-перше, предметом його діяльності є вивчення художніх творів як неповторних явищ вселюдської культури, по-друге,особливою роллю у творенні особистості
- 6 -
дитини, її інтелекту, душі, моралі та естетичних смаків. Використовуючи інтерактивні технології, я керуюся, насамперед, ефективністю кінцевого результату, роботою на перспективу. Саме це дає засади для формування цілого комплексу компетентностей, що є актуальним на сьогоднішніх заняттях літератури.
Українська література як навчальний предмет водночас виконує кілька рівноцінних функцій, серед яких виділяю такі: естетична, пізнавальна і виховна. Це означає, що кожен запропонований твір не лише відображає певну історично-художню дійсність, а й засобами мистецтва слова виховує молодого українця.
Особливістю сучасного вивчення української літератури в школі є підбір художніх текстів за принципами високих естетичних критеріїв, жанрово-тематичної різноманітності, з урахуванням вікової психології, осучаснення змістового матеріалу. Тому добираються насамперед твори, цікаві й актуальні у контексті нинішнього життя, близькі та зрозумілі сучасній молодій людині, яка живе в інакшому комунікативному, інформаційному просторі.
Особливий акцент робиться на тих художніх творах, що сприяють зародженню у свідомості сучасного школяра якостей, що є носіями позитивної, життєствердної енергії. Адже в умовах національного державотворення актуалізуються пріоритети людини-гуманіста, людини-патріота, оптимістичні суспільні настрої, духовне здоров’я сучасної людини. Ці твори мають давати естетичне задоволення і моральне опертя (оптимізм, ідея подолання труднощів, воля до перемоги, досягнення мети тощо).
- 7 -
Літературний диктант як ефективний метод діагностики знань учнів
Літературний диктант – це такий вид роботи, який дає нам змогу швидко і різнобічно перевірити знання учнів з теми, що вивчається, знання тексту. Диктанти подібні до тестових завдань, бо також є вправами зворотної дії: можна одразу ж проконтролювати правильність виконання роботи. Проте на відміну від тестів, де потрібно вибрати одну правильну відповідь з-поміж інших, пропонований вид роботи вимагає дати відповідь самостійно. Цей вид завдань може бути використаний на різних етапах заняття залежно від мети, а саме для:
перевірки та корекції засвоєних знань;
їх актуалізації;
створення передумов для налагодження інтерактивної, творчо-пошукової та іншої діяльності;
закріплення вивченого.
Літературні диктанти, як правило, проводяться на початку уроку (перевірка домашнього завдання, актуалізація опорних знань) чи в кінці (підсумок, узагальнення). Вони активізують мислення і пам'ять, за короткий проміжок часу можна опитати всіх учнів, вони контролюють роботу учнів із підручником. Такий вид роботи дає можливість зрозуміти чи працював учень із текстом, чи володіє він певною інформацією.
Літературні диктанти дають змогу оцінити практично всіх учнів, економно використавши при цьому час.
- 8 -
Творчість – це незримі ниточки,
що об’єднують серця.
В. Сухомлинський
Метою сучасної школи є формування індивіда, здатного вийти за межі отриманих знань, відкритого до інновацій, спроможного повноцінно реалізуватися в майбутньому дорослому житті.
Сучасні освітні парадигми висувають на перший план не передачу учням готового соціального досвіду, а підготовку їх до самостійного здобування знань та творчої праці в будь-якій сфері людської діяльності.
Національна доктрина розвитку освіти ставить перед учителем завдання створити дитині умови для її максимального самовизначення і самовираження. Зрозуміло, що не всім бути вченими, письменниками. Але із задоволенням і користю навчатися здатні всі. Для цього процес навчання має бути максимально наближеним до запитів і можливостей дитини.
Сьогодні перед учителем-словесником стоїть важливе завдання – створення сприятливих умов для розвитку творчого потенціалу кожного учня та його самореалізації у навчально-виховному процесі. Тому слова відомого педагога В.Сухомлинського звучать як наказ і сучасному вчителю: «Ми повинні виховувати так, щоб дитина відчула себе шукачем і відкривачем знань. Тільки за цієї умови одноманітна, напружена, стомлююча робота школяра забарвлюється радісними почуттями і може принести маленьким людям переживання творця ».
Серед основних завдань української літератури як навчального предмета – прищеплення бажання читати, підняття загальної освіченості учнів, вироблення вміння компетентно і цілеспрямовано орієнтуватися в інформаційному просторі, розвиток навичок самоосвіти, бажання і спроможності вчитися.
Для здійснення цих завдань необхідні нові підходи в організації навчального процесу, зокрема роботи на уроці, які б стимулювали активну пізнавальну діяльність школярів, формували вміння самоаналізу, самоконтролю, самооцінки, навчали вдумливо працювати з текстом літературного твору та матеріалом підручника.
Сучасна періодика вміщує літературні диктанти, які спрямовані на постійну творчу співпрацю вчителя та учнів, створення атмосфери зацікавленості на уроці.
- 9 -
Вони дають змогу приділити більше поточному оцінюванню роботи учня відразу після закінчення засвоєння матеріалу та під час уроку, оцінювати домашні роботи. Діагностична і класифікаційна цінність інтерактивного оцінювання важлива ще й тому, що, на відміну від традиційних засобів навчання, вона не лише не заважає процесові навчання, а й показує учням, як вони досягли мети уроку, рівень оволодіння знаннями.
Літературні диктанти – це система вправ та завдань, які дають змогу швидко і різнобічно перевірити знання учнів з теми, що вивчається, вміння відокремлювати основне, систематизувати, узагальнювати матеріал.
Літературні диктанти подібні до текстів із вправами зворотної дії, коли можна одразу ж проконтролювати правильність виконання роботи. Проте, на відміну від текстових завдань, де потрібно вибрати одну відповідь з-поміж інших, пропонований вид роботи потребує відповідного усного чи письмового пояснення, коментування тощо.
Темою своєї роботи я обрала «Літературні диктанти як засіб активізації пізнавальної діяльності учнів». Актуальність цієї теми полягає в тому, що вона замало висвітлена у сучасній періодиці. Поки що не існує чіткої класифікації літературних диктантів та методичних рекомендацій щодо їх використання на уроках української літератури.
Метою роботи є дослідити різновиди літературних диктантів.
Поставлена мета передбачає завдання:
1) дослідити значущість літературних диктантів на методичному рівні;
2) узагальнити класифікацію літературних диктантів;
3) навести приклади літературних диктантів.
Літературні диктанти зазвичай проводять на початку уроку (перевірка домашнього завдання, актуалізація опорних знань) або в його кінці (підсумок, узагальнення); ефективні вони також на уроках узагальнення та контролю знань. Окремі завдання можуть бути використані як елементи тематичного оцінювання,у позакласній роботі з української літератури
Літературні диктанти виконують у зошитах чи на окремих аркушах, можливе проведення їх також і усно. Цей вид роботи органічно вписується у будь-який урок.
Для зручності літературні диктанти можна поділити на підвиди:
Асоціативні диктанти перевіряють, як учні орієнтуються в основних моментах біографії та творчості письменника.
- 10 -
Учитель диктує дати, назви географічних об’єктів, творів, прізвища людей, які мають певний стосунок до автора або до твору, який вивчається. Учні розшифровують ці поняття усно чи письмово.
Акродиктанти дають змогу учням одразу ж перевірити правильність виконання завдань, оскільки перші (другі, треті...) літери слів – відповідей утворюють ключове слово, запропоноване в умові, або значення якого пояснюється.
Бліц – диктанти потребують швидкої реакції. Учень відразу ж записує у зошит відповіді на запитання вчителя.
Лінійні диктанти полегшують діяльність учнів тим, що остання літера кожного слова – відповіді є першою літерою наступного слова.
Літературний диктант ―Ерудит‖ потребує від учнів уважного прочитання матеріалу підручника, самостійної роботи з додатковими джерелами. Їх можна пропонувати на уроках, які проводять у вигляді інтелектуальних ігор – змагань.
Літературні макродиктанти проводять при узагальненні вивченої теми.
Логічні диктанти дають змогу з’ясувати, як учень уміє пов’язувати факти, поняття, знаходити спільне в подіях, біографіях тощо.
Німий диктант доцільний при вивченні особливостей віршованої мови. Учитель на дошці пише графічне позначення дво- і трискладових стоп. Завдання учнів – записати назви. Те саме стосується римування.
Розподільні диктанти перевіряють уважність учня при прочитанні творів. Учитель зачитує певні поняття, художні прийоми, а учні розподіляють їх за певними колонками.
Синонімічні диктанти перевіряють вміння учнів підбирати синоніми до запропонованих термінів:
персоніфікація – уособлення;
анафора – єдинопочаток;
чотиривірш – катрен тощо
Цитатні диктанти перевіряють знання учнями текстів, висловлювань про письменника, творчість якого вивчають.
Хронологічні диктанти пропонують, коли є потреба, запам’ятати найважливіші дати, пов’язані з життям і творчістю автора, Крім того, вони дають змогу перевірити знання фактів із життя письменника у хронологічній послідовності.
- 11 -
Диктант №1.
«Усе про Богдана-Ігора Антонича»
1. Де народився Богдан-Ігор Антонич на …
2. Яку назву мала перша поетична збірка мала Б.-І.Антонича …
3. Після смерті митця була видана збірка …
4. Автор отримав літературну премію за збірку … .
5. Б.-І. Антонич порівнює весну із каруселлю у вірші … .
6. За жанром поезія «Різдво» Б.- І.Антонича ….
7. До якої збірки належить поезія «Різдво»….
8. У яких віршах Б.-І. Антонича поєднуються язичницькі та християнські мотиви ….
9. Вірш «Різдво» належить до лірики … .
10. Біблійний сюжет постає у вірші … .
11. У рядках «Гірське село, в садах морель, / І місяць, мов тюльпан, червоний» поет використав художній засіб – … .
12. Головною ідеєю вірша «Коляда» є ….
Немає коментарів:
Дописати коментар